25.10.2019
Úřední desky mnohde nevyhovují, radnice je nahrazují digitálními krabicemi
24. října 2019 15:24
Ve městech a obcích roste obliba digitálních úředních desek. Pořízení sice vyjde až na 200 tisíc korun, radnicím ale odpadá nepraktická manipulace s papíry. Obrazovky navíc mají mnohostranné využití.
Digitální úřední desku v obci Dolní Lutyně na Karvinsku. | foto: digitalniurednideska.cz
Úřední deska v Zašové je stará, nevzhledná a špatně se s ní pracuje. „Když tam kolegyně z úřadu vyvěšují povinné dokumenty, občas se stane, že jim je rozfouká vítr. Je to velmi nepraktické,“ líčí starosta Jiljí Kubrický.
V obci se proto rozhodli vyzkoušet novinku – úřední desku v digitální podobě. Jde v podstatě o elektronickou krabici s dotykovým displejem, na níž si občané vyhledají, co potřebují. Kromě zlepšení komunikace je důvodů k výměně staré úřední desky víc.
zavřít ×
„Papírů, které musíme povinně vyvěšovat, v posledních letech podstatně přibylo. Často je problém s tím, aby se na úřední desku všechno vešlo. Potřebovali bychom přistavět druhou, ale na to není prostor,“ vysvětlil Kubrický.
Zašová bude jednou z prvních obcí v regionu, která toto zařízení využije. Přitom takřka všechny radnice mají úřední desku v elektronické podobě na webových stránkách. Zákon ale požaduje, aby byla deska rovněž nepřetržitě přístupná na veřejném prostranství.
Pořízení digitálních panelů tak zvažují i jinde. O dotaci má požádané Valašské Meziříčí i další okolní obce.
„Dnešní praxe je taková, že před úřadem je řada vitrín, v nichž je spousta textů. Člověk, který chce zjistit nějaké informace, je trochu v pasti, protože je obtížné se v tom zorientovat,“ uvedl meziříčský starosta Robert Stržínek.
Výhodu spatřuje i v tom, že úřední deska je multifunkční. Úřady na ni mohou vyvěsit obecní zpravodaj, informace o počasí nebo mapy či upoutávky na turistické zajímavosti.
„Žijeme v digitální době. Není nutné vše řešit pomocí papírů. Město potřebuje ulevit agendě a je to také šetrnější k životnímu prostředí,“ konstatoval Stržínek.
Pořízení digitální úřední desky vyjde obce zhruba na 150 až 300 tisíc korun, podle velikosti a typu. Obsluhuje ji pověřený pracovník pomocí počítače.
„Důležité je, že úřední deska je samostatná jednotka. Musí být přístupná 24 hodin denně po 7 dní v týdnu, být na veřejném místě a osvětlená. To vše tato zařízení splňují,“ sdělil Libor Klapeč ze společnosti Klapetech Image, která se zabývá digitálními panely a chytrými aplikacemi.
Zdroj: https://www.idnes.cz/zlin/zpravy/digitalni-uredni-deska-mesta-obce-vyvesky.A191024_509949_zlin-zpravy_ras#utm_source=rss&utm_medium=feed&utm_campaign=zlin&utm_content=main